Ewidencja przychodów ryczałtowca

      Ewidencja przychodów ryczałtowca

      Formularz obowiązuje od dnia 1 stycznia 2026 r.
      — Dz.U. 2025, poz. 1294

      14,00 zł
      (17,22 zł brutto)

      Okres zgodności z przepisami prawa

      Opis

      Ewidencja przychodów ryczałtowca wzór MS Excel

      stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki z dnia 6 września 2025 r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

      📝 Wzór Ewidencji przychodów pobierz w interaktywnym formacie MS Excel.

      Ewidencja przychodów – ryczałt wzór Excel

      Funkcjonalność formularza ewidencji przychodów:

      • Prosta, intuicyjna obsługa;
      • Możliwość dodawania/usuwania wierszy;
      • Automatyczne formuły obliczeniowe;
      • Możliwość wprowadzania dodatkowych formuł, dostosowania tabel;
      • Możliwość dostosowania kolorystyki i formatowania do własnych indywidualnych potrzeb;
      • 12 arkuszy - każdy dedykowany dla danego miesiąca roku;


      Ewidencja Przychodów i Wykaz Środków Trwałych w 2026 roku: Kompleksowe Omówienie Rozporządzenia Ministra Finansów

      Rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki z dnia 6 września 2025 r. wprowadza szczegółowe zasady prowadzenia Ewidencji Przychodów oraz wykazu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Dokument ten jest kluczowy dla podatników rozliczających się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Poniżej przedstawiamy najważniejsze merytoryczne aspekty, które każdy przedsiębiorca powinien znać.

      Obowiązek Prowadzenia Ewidencji – Podstawy Prawne i Forma

      Podatnicy są zobowiązani do prowadzenia Ewidencji Przychodów zgodnie ze wzorem określonym w załączniku do rozporządzenia (§ 2 ust. 1). Ważne jest, że w przypadku spółek, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy, należy prowadzić wspólną ewidencję. Jeśli ewidencja prowadzona jest bez użycia programów komputerowych, konieczne jest jej zbroszurowanie i kolejno ponumerowanie kart.


      Wymogi Rzetelności i Niewadliwości Ewidencji

      § 3 rozporządzenia precyzuje, kiedy ewidencja jest uznawana za rzetelną i niewadliwą. To niezwykle istotne dla uniknięcia problemów z organami podatkowymi:

      • Niewadliwa ewidencja: prowadzona jest zgodnie z przepisami rozporządzenia i na ustalonym wzorze.
      • Rzetelna ewidencja: dokonywane w niej zapisy odzwierciedlają stan rzeczywisty.

      Rozporządzenie przewiduje również okoliczności, w których ewidencja może być uznana za rzetelną i niewadliwą, pomimo pewnych uchybień, np. gdy niewpisane lub błędnie wpisane przychody nie przekraczają 0,5% przychodu rocznego, błędy są wynikiem nieszczęśliwego wypadku lub zostaną skorygowane przed rozpoczęciem kontroli podatkowej, bądź są wynikiem oczywistej omyłki potwierdzonej dowodami.


      Dokumentowanie Przychodów – Kluczowe Zasady (§ 4 i § 5)

      Podstawą zapisów w Ewidencji są faktury, faktury VAT RR, rachunki oraz dokumenty celne. W przypadku sprzedaży nieudokumentowanej fakturami, zapisy dokonywane są na podstawie wystawionego na koniec dnia dowodu wewnętrznego, wykazującego łączną wysokość przychodów z podziałem na poszczególne stawki ryczałtu.

      Dla podatników używających kas rejestrujących, zapisów dokonuje się na podstawie danych z raportów fiskalnych dobowych lub miesięcznych (skorygowanych o kwoty mające wpływ na przychód). Korekty te realizuje się na podstawie odrębnych ewidencji lub dowodu wewnętrznego, który musi zawierać określone dane, w tym numer dowodu, datę wystawienia, oznaczenie raportu fiskalnego i wysokość korekty pomniejszającej przychód. Istotne jest, że kwoty z faktur dokumentujących sprzedaż ujętą już w ewidencji kasowej nie są ponownie wpisywane do Ewidencji Przychodów.

      Przychody, o których mowa w art. 14 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są dokumentowane na podstawie dowodów potwierdzających ich uzyskanie.

      Terminy Dokonywania Zapisów (§ 6)

      Niezwykle ważne jest przestrzeganie terminów: zapisy w Ewidencji muszą być dokonywane na podstawie dowodów najpóźniej do 20. dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.

      Przychody z VAT (§ 7)

      Podatnicy, o których mowa w art. 84 ustawy o podatku od towarów i usług, mogą wykazywać przychody w Ewidencji łącznie z podatkiem od towarów i usług. Na koniec miesiąca jednak, przychód należy pomniejszyć o należny podatek od towarów i usług.

      Wykaz Środków Trwałych oraz Wartości Niematerialnych i Prawnych (§ 8)

      Rozporządzenie szczegółowo określa wymagane dane w Wykazie środków trwałych i WNiP. Należą do nich m.in.:

      • Liczba porządkowa
      • Dane identyfikujące dokument nabycia/wytworzenia/przyjęcia do używania/wykreślenia (z uwzględnieniem numeru faktury w KSeF dla zbycia)
      • Data nabycia, wytworzenia, przyjęcia do używania
      • Określenie środka trwałego/WNiP
      • Symbol KŚT
      • Wartość początkowa i zaktualizowana wartość początkowa
      • Stawka amortyzacyjna
      • Data i przyczyna likwidacji lub data zbycia

      Za środki trwałe i WNiP uznaje się składniki majątkowe wymienione w art. 22a–22o ustawy o podatku dochodowym. Zapisów w wykazie dokonuje się najpóźniej w miesiącu przyjęcia ich do używania. Opóźnienie uznaje się za ujawnienie środka trwałego, o którym mowa w art. 22h ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym.

      Warto pamiętać, że niektóre składniki majątku, takie jak budynki i lokale mieszkalne, grunty związane z nimi, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego (gdy wartość początkowa jest ustalana zgodnie z art. 22g ust. 10 ustawy o podatku dochodowym), nie podlegają objęciu wykazem.

      W przypadku zmiany formy opodatkowania, podatnik może kontynuować prowadzenie dotychczasowej ewidencji środków trwałych i WNiP, pod warunkiem, że spełnia ona wymogi określone w § 8 ust. 1.


      Ułatwienia w Prowadzeniu Wykazu (§ 10)

      Rozporządzenie przewiduje pewne ułatwienia dla danych wprowadzonych do wykazu przed 1 stycznia 2026 r. Wykaz może nie zawierać określonych danych dotyczących numeru dokumentu przyjęcia do używania, rodzaju dokumentu stwierdzającego wytworzenie oraz daty wytworzenia. To samo dotyczy ewidencji środków trwałych i WNiP prowadzonych zgodnie z § 8 ust. 6.


      Data wejścia w życie: 1 styczeń 2026 r.

      Podstawa prawna: Dz.U. 2025, poz. 1294

      group_work Pliki cookie