Menu

Formularze informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc De Minimis - Wzory MS Word

30
paź

Formularze informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc De Minimis - NOWE WZORY

Nowe wytyczne dla podmiotów ubiegających się o pomoc de minimis – zmiana rozporządzenia z października 2025

Ministerstwo Finansów wprowadza istotne zmiany w procedurach udzielania pomocy de minimis. W październiku 2025 roku Rada Ministrów wydała nowe rozporządzenie zmieniające przepisy dotyczące zakresu informacji wymaganych od przedsiębiorców starających się o tego typu wsparcie publiczne. Co się zmieniło i kogo to dotyczy?

Kiedy weszła w życie zmiana?

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 października 2025 r. (opublikowane w Dzienniku Ustaw poz. 1489) weszło w życie 13 listopada 2025 r. Modyfikuje ono wcześniejsze przepisy z lipca 2024 roku (Dz.U. 2024 poz. 1206), dostosowując je do unijnych rozporządzeń wydanych w grudniu 2023 r.

Dwa formularze dla różnych przedsiębiorców

Najistotniejszą zmianą jest wprowadzenie dwóch odrębnych wzorów formularzy informacji, uwzględniających różne sytuacje przedsiębiorców.

Formularz nr 1 – pomoc de minimis ogólna

Dla kogo: Wszyscy przedsiębiorcy ubiegający się o pomoc de minimis na działalność handlową, usługi komercyjne, produkcję i inne tradycyjne formy biznesu.

Główne cechy:

  • Limit pomocy: 300 000 EUR w ciągu 3 lat
  • Oparty na unijnym rozporządzeniu 2023/2831
  • Wymaga wypełnienia podstawowych informacji o podmiocie i historii otrzymanych dotacji
  • Nowy wymóg: precyzyjne wskazanie klasy działalności PKD, w związku z którą przedsiębiorca ubiega się o wsparcie

Formularz nr 2 – pomoc de minimis dla usług w ogólnym interesie gospodarczym (UOIG)

Dla kogo: Szpitale, szkoły, operatorzy transportu publicznego, instytucje kultury, domy opieki, organizacje pozarządowe i inne podmioty świadczące usługi publiczne.

Główne cechy:

  • Wyższy limit pomocy: 750 000 EUR w ciągu 3 lat
  • Oparty na unijnym rozporządzeniu 2023/2832
  • Wymaga szczegółowego opisu świadczonych usług publicznych
  • Dodatkowo wymaga udokumentowania statusu jako przedsiębiorcy wykonującego usługi w interesie ogólnym
  • Możliwość łączenia z formularzem nr 1 (razem do 1 050 000 EUR)

Co się zmieniło w obliczaniu okresu 3 lat?

Poprzednio okres trzech lat liczono jako: rok bieżący + 2 poprzednie lata podatkowe. Od 2024 roku (zgodnie z nowymi przepisami unijnymi) zmienił się system.

Teraz okres 3 lat liczy się wstecz od dnia udzielenia pomocy – czyli jeśli przedsiębiorca otrzymuje wsparcie 20 listopada 2025 roku, pod uwagę należy wziąć wszystkie pomoce de minimis udzielone od 20 listopada 2022 roku do 20 listopada 2025 roku.

Praktyczne znaczenie: To zmiana bardzo korzystna dla firm – automatycznie pomoce z początku roku mogą już wypaść z okresu rozliczeniowego, dając możliwość otrzymania nowego wsparcia.

Sektor UOIG – co to takiego i dla kogo?

Pojęcie usług w ogólnym interesie gospodarczym obejmuje znacznie szerszą grupę niż się na pierwszy rzut oka wydaje. To nie tylko klasyczne instytucje publiczne. Do UOIG zaliczają się:

  • Opieka zdrowotna: szpitale publiczne i dotowane, przychodnie, ambulatoria posiadające charakter publiczny
  • Edukacja: szkoły publiczne, uniwersytety, przedszkoła publiczne – jeśli są finansowane ze środków publicznych
  • Transport: operatorzy komunikacji miejskiej, kolejowej, autobusowej
  • Opieka społeczna: domy opieki, ośrodki dla osób niepełnosprawnych, placówki wsparcia społecznego
  • Kultura: muzea, biblioteki, teatry, galerie posiadające charakter publiczny
  • Rekreacja: publiczne baseny, stadiony, hale sportowe, planice
  • Użyteczność publiczna: dostarczanie wody, gazu, energii elektrycznej, ciepła w ramach usług publicznych

Kluczowe kryterium to świadczenie usług w interesie ogólnym, niekoniecznie bezpośrednio przez jednostkę sektora publicznego.

Nowy wymóg – klasa PKD

Ważną nowością jest obowiązek wskazania konkretnej klasy działalności PKD, w związku z którą przedsiębiorca ubiega się o pomoc. To ma na celu lepszą identyfikację działalności objętej wsparciem i uniknięcie sytuacji, w których przedsiębiorcy otrzymywałyby pomoc na niewłaściwe cele.

Dla podmiotów wielobranżowych – jeśli jest to niemożliwe do ustalenia, należy podać klasę PKD generującą największy przychód.

Limity pomocy de minimis – co z łączeniem?

Jeden z częściej poruszanych problemów dotyczy możliwości kumulacji pomocy. Obecne przepisy jasno stwierdzają:

Typ pomocy Limit na 3 lata Możliwość łączenia
De minimis UOIG 750 000 EUR TAK
De minimis ogólna (handlowa/produkcja) 300 000 EUR TAK
Razem maksymalnie 1 050 000 EUR W przypadku podmiotu prowadzącego obie działalności

Oznacza to, że podmiot działający jednocześnie w sektorze handlowym/produkcyjnym i świadczący usługi publiczne może teoretycznie otrzymać łącznie prawie 1,1 miliona euro w ciągu 3 lat, ale tylko jeśli spełnia warunki obu programów.

Obowiązkowe załączniki – co trzeba dołączyć?

Wraz z wypełnionym formularzem przedsiębiorca musi złożyć dokumenty potwierdzające:

  1. Status i autoryzacja: Decyzje, uchwały, pozwolenia regulacyjne uprawniające do świadczenia usług
  2. Dokumentacja finansowa: Sprawozdania finansowe za ostatni rok obrachunkowy
  3. Historia pomocy: Zaświadczenia z wszystkich podmiotów, które udzieliły pomocy de minimis w ciągu 3 ostatnich lat
  4. Umowy i regulacje: Umowy standardowe z beneficjentami usług, przepisy regulujące świadczenie
  5. Systemy rachunkowości: W przypadku podmiotów wielobranżowych – dowody prowadzenia odrębnej ewidencji dla usług UOIG

Brak któregokolwiek z tych dokumentów może skutkować wznowieniem postępowania lub odmową udzielenia pomocy.

Weryfikacja i kontrola – jak ZUS sprawdza

Przed udzieleniem pomocy, podmioty udzielające wsparcia sprawdzają informacje w systemie SUDOP (System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej). Jest to przejrzysty rejestr wszystkich pomocy de minimis udzielonych w Polsce.

Przedsiębiorcy mogą sami sprawdzić swoją historię pomocy na stronie https://sudop.uokik.gov.pl, co jest zdecydowanie zalecane przed złożeniem nowego wniosku.

Konsekwencje błędu – poważne konsekwencje

Fałszywe oświadczenia lub pominiecie informacji o wcześniej otrzymanej pomocy mogą prowadzić do:

  • Odmowy udzielenia pomocy – nowy wniosek zostaje odrzucony
  • Zobowiązania do zwrotu – przedsiębiorca musi zwrócić już otrzymaną pomoc powiększoną o odsetki za zwłokę
  • Odpowiedzialności karnej – formularz zawiera klauzulę o świadomości odpowiedzialności za złożenie fałszywego oświadczenia
  • Wpisania do rejestru wykluczonych – na kilka lat osoba/podmiot zostaje wpisana do rejestru jednostek niemogących ubiegać się o pomoc
  • Postępowania Komisji Europejskiej – przy poważnych naruszeniach, Komisja może wszcząć procedury zwrotu całej pomocy

To nie jest formalność, którą można bagatelizować.

Dla kogo zmiana jest najważniejsza?

Aktualizacja rozporządzenia ma szczególne znaczenie dla:

  1. Szpitali i klinik prywatnych – jeśli mają charakter publiczny lub są dotowane, mogą korzystać z wyższych limitów UOIG
  2. Firm transportowych – operatorzy komunikacji publicznej uzyskują dostęp do 750 000 EUR zamiast 300 000 EUR
  3. Instytucji edukacyjnych – szkoły, uniwersytety i ośrodki szkoleniowe mogą teraz ubiegać się o większą pomoc
  4. Organizacji pozarządowych – działające w sektorach UOIG mogą teraz ubiegać się o wyższe limity
  5. Małych i średnich przedsiębiorstw – nowy wymóg klasy PKD zmusza do bardziej precyzyjnego określenia zakresu działalności

Praktyczne poradnictwo – jak przygotować się do wniosku?

Dla przedsiębiorcy przygotowującego się do złożenia wniosku o pomoc de minimis rekomendujemy:

  1. Zidentyfikuj właściwy formularz – sprawdź, czy Twoja działalność to pomoc ogólna czy UOIG
  2. Zbierz całą dokumentację – wyszukaj wszystkie zaświadczenia o poprzednio otrzymanych pomocach (jeśli były)
  3. Sprawdź się w systemie SUDOP – upewnij się, że dane się zgadzają i nigdzie nie ma błędów
  4. Przeanalizuj limity – oblicz, ile pomocy już otrzymałeś i ile jeszcze możesz ubiegać się
  5. Wypełnij formularz rzetelnie – szczególnie uwagę zwróć na nowy wymóg klasy PKD
  6. Przygotuj załączniki – miej wszystkie dokumenty gotowe przed złożeniem wniosku
  7. Skonsultuj się specjalistą – w przypadku wątpliwości, warto poruszyć temat z doradcą lub prawnikiem specjalizującym się w pomocy publicznej

Dostęp do formularzy

Oba wzory formularzy dostępne są na naszej stronie w interaktywnym formacie MS WORD.

Załącznik 1

Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc De Minimis

 

Załącznik 2

Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis przez przedsiębiorcę wykonującego usługę świadczoną w ogólnym interesie gospodarczym

Podsumowanie – co trzeba zapamiętać

Rozporządzenie z 17 października 2025 r. wprowadza przejrzyste rozróżnienie między podmiotami komercyjnymi a działającymi w sektorze publicznym, dając tym ostatnim dostęp do wyższych limitów pomocy. Nowy wymóg wskazania klasy PKD sprzyja precyzyjności, a zmiana sposobu obliczania okresu 3 lat może być korzystna dla przedsiębiorców.

Kluczem do sukcesu jest rzetelne wypełnienie formularza, zebranie wszelkiej dokumentacji i unikniecie zagrażających skutkami fałszywych oświadczeń.

Dla wielu podmiotów, szczególnie z sektora publicznego i organizacji pozarządowych, ta zmiana oznacza realną możliwość dostępu do wyższego wsparcia publicznego – o ile będą oni przygotowani i rzetelnie wypełnią procedury.

    group_work Pliki cookie