Drogi Użytkowniku,

klikając przycisk „AKCEPTUJĘ” lub kontynuując korzystanie ze strony zgadzasz się, aby serwis iform.pl z siedzibą w Warszawie przy ul. Elegijna 20 przetwarzał Twoje dane osobowe zapisywane w plikach cookies lub za pomocą podobnej technologii w celach marketingowych. Informujemy, że nie jesteście Państwo profilowani. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.

Informujemy także, że korzystając z serwisu iform.pl, wyrażasz zgodę na przechowywanie w Twoim urządzeniu plików cookies lub stosowanie innych podobnych technologii. Jeżeli nie zmienisz ustawień Twojej przeglądarki, cookies będą zapisywane w pamięci Twojego urządzenia. Więcej w Polityce Plików Cookies.

Więcej o przetwarzaniu danych osobowych przez iform.pl, w tym o przysługujących Ci uprawnieniach, znajdziesz w dziale Polityka prywatności i RODO.

Menu

17
lis

Sankcje wynikające z nieprzedłożenia Jednolitych Plików Kontrolnych (JPK)

Sankcje wynikające z nieprzedłożenia Jednolitych Plików Kontrolnych (JPK) JPK_VAT

 

Znowelizowana Ordynacja podatkowa (o.p.) przewiduje dwa rodzaje przekazywania danych w formacie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) organom podatkowym:

  1. bez wezwania organów podatkowych (art. 82 § 1b o.p) – przekazywanie danych następuje w sposób systematyczny poprzez przesyłanie ewidencji prowadzonej na potrzeby podatku VAT (ewidencja sprzedaży oraz zakupów – JPK_VAT).
  2. na żądanie organu podatkowego, zgodnie z art. art. 183a § 1 o.p. Taki obowiązek powstaje wyłącznie w toku prowadzonych przez organ procedur, tj. czynności sprawdzających (art. 193a w zw. z art. 280 o.p.), kontroli podatkowej (art. 287 § 1 pkt 3 o.p.), postępowania podatkowego (art. 193a o.p.). Możliwe jest także takie żądanie w ramach tzw. kontroli krzyżowej (art. 274c § 1 pkt 2 o.p. oraz art. 13b ust. 1 pkt 2 ustawy o kontroli skarbowej).


Wskazać należy, że odpowiedzialność za nieprzedłożenie JPK różnicowana jest także w zależności od ww. rodzajów przekazywania danych.

JPK przekazywany na podstawie art. 82 § 1b o.p

Systematyka Ordynacji podatkowej nakazuje traktować składane informacje JPK_VAT jako informacje podatkowe. Art. 80 § 1 Kodeksu Karnego Karbowego (KKS) stanowi zaś, iż kto wbrew obowiązkowi nie składa w terminie właściwemu organowi wymaganej informacji podatkowej podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych. Ustawodawca przewiduje jednakże – w wypadku mniejszej wagi – pociągnięcie sprawcy takiego czynu do odpowiedzialności jak za wykroczenie skarbowe (Art. 80 § 4 KKS). Zatem, czyn ten, w zależności od okoliczności jego dokonania, może zostać potraktowany jako wykroczenie skarbowe bądź jako przestępstwo skarbowe (badana jest wówczas okoliczność, czy czyn jest „wypadkiem mniejszej wagi” – zgodnie z treścią  art. 53 § 8 KKS). Ma to znaczenie dla rozmiaru kary grzywny, jaka grozi za popełnienie tego czynu. Jeżeli czyn zostanie zakwalifikowany jako wykroczenie, wówczas, wówczas wedle art. 48 § 1 KKS, kara grzywny może być wymierzona w granicach od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia. W przypadku uznania, że nieprzekazanie JPK stanowi przestępstwo skarbowe, wówczas trzeba liczyć się z karą grzywny w wysokości nawet do 120 stawek dziennych (wedle art. 23  § 1 KKS wymierzając karę grzywny, sąd określa liczbę stawek oraz wysokość jednej stawki dziennej; jeżeli kodeks nie stanowi inaczej, najniższa liczba stawek wynosi 10, najwyższa – 720; stawka dzienna nie może być niższa od 1/30 części minimalnego wynagrodzenia i wyższa od czterystukrotności 1/30 części minimalnego wynagrodzenia).

 

JPK przekazywany na podstawie art. 183a § 1 o.p

W przypadku uchylania się od przedkładania omawianych danych na żądanie organu, ustawodawca z kolei przewiduje:

  1. sankcję karną w postaci kary grzywny przewidzianej (do 720 stawek dziennych) w Kodeksie karnym skarbowym (art. 83 KKS),
  2. sankcję administracyjną w postaci kary porządkowej przewidzianej w Ordynacji podatkowej (art. 262-263 o.p.).

Do odpowiedzialności na gruncie art. 83 KKS pociągnięta może zostać jedynie osoba fizyczna, która udaremnienia lub utrudnienia wykonania czynności służbowej osobie uprawnionej do przeprowadzenia określonych procedur podatkowych, w szczególności poprzez nieokazanie lub ukrycie księgi bądź innego dokumentu dotyczącego prowadzonej działalności gospodarczej. Wysokość grążącej kary uzależniona jest znowu od kwalifikacji czynu (jako wykroczenie bądź przestępstwo skarbowe).

Z kolei sankcja administracyjna ma na celu dyscyplinowanie uczestników określonej procedury. Zastosowanie tego typu kar możliwe jest w każdej procedurze, w której przepisy dopuszczają występowanie przez organy skarbowe z żądaniem przekazania danych księgowych w formacie JPK, w tym także w postępowaniu podatkowym. Ordynacja podatkowa stanowi, iż strona, pełnomocnik strony, świadek lub biegły, którzy mimo prawidłowego wezwania organu podatkowego bezzasadnie odmówili okazania lub nie przedstawili w wyznaczonym terminie dokumentów, których obowiązek posiadania wynika z przepisów prawa, ksiąg podatkowych, dowodów księgowych będących podstawą zapisów w tych księgach, mogą zostać ukarani karą porządkową do 2800 zł. Przywołana regulacja – art. 262 § 1 pkt 2 O.p – uprawnia organ podatkowy do nałożenia sankcji na uczestnika w dwóch przypadkach:

  1. bezzasadnie odmówił w terminie wyznaczonym w wezwaniu złożenia JPK;
  2. nie dokonał w terminie wyznaczonym w wezwaniu złożenia JPK

- mimo prawidłowego wezwania organu podatkowego.

O nałożeniu kary porządkowej rozstrzyga organ podatkowy, przed którym toczy dana procedura. Chociaż przywołana regulacja stanowi, iż maksymalna wysokość takiej kary to 2.800,00 zł, należy wskazać, ze kwota ta może podlega waloryzacji, w drodze obwieszczenia Ministra Finansów.

Klaudia Jachira, EOL Kancelaria Doradztwa podatkowego

Komentarz eksperta

Od 1 stycznia 2018 r. wszyscy przedsiębiorcy będący czynnymi podatnikami VAT będą mieli obowiązek comiesięcznego przedkładania JPK-VAT organom podatkowym. Można się spodziewać, iż fiskus będzie karał mandatami podatników notorycznie nie wypełniających tego obowiązku, bądź wypełniających go z opóźnieniem.

Dr Adam Bartosiewicz, Wspólnik w EOL Kancelaria doradztwa podatkowego, Doradca podatkowy, radca prawny.

POBIERZ WSZYSTKIE STRUKTURY JPK:

  1. JPK VAT
  2. JPK PKPiR
  3. JPK FA
  4. JPK MAG
  5. JPK WB
  6. JPK KR
  7. JPK EWP

 

Zapraszamy do kontaktu,

 

Z poważaniem,
Zespół SignForm
Tel. +48 608 436 384
Tel. +48 600 928 533
e-mai: biuro@signform.pl